BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 29, 2010

...Sudah melalui suatu yg senang, terpalit pula suatu yag Sukar... (-_-)

sudah menjadi lumrah pusingan hidup sebagai manusia...
kejap kita di atas... kejap kita di bawah...
kejap kita senang... kejap kita susah...
kita kita sihat... kejap kita sakit...
kejap kita diperlukan...  kejap kita memerlukan...

urm... bukan kuasa kita utk menentukan ini semua...
apa yg berlaku sudah ditentukan oleh ALLAH S.W.T..
ALLAH memberikan kita kesenangan, kesihatan, keperluan, semata-mata utk menguji hambaNYA sama ada
mereka bersyukur atau tidak...
ALLAH menimpakan kita kesusahan, kesakitan semata-mata utk menguji hambaNYa sama ada mereka
bersabaran dan beringat atau tidak...

Panjang betui mukhadimah aq hari... tanpa disangka apa yg aq mukhadimahkan tu sebenarnya perkara2 yg aq alami beberapa hari ni... Al-maklumlah tekanan exam.. mcm2 boleh berlaku n berubah... nk dijadikan cerita >>>

pada hari sabtu yg lepas, aq amat bernasib baik sebb menghadapi satu paper yg agak mudah iaitu paper KKG2023.... Alhamdulillah, aq senang hati pd hari tersebut sbb dpt jwb semua soalan dgn baik dan tenang jerk... tambahan pulak, utk subjek tu aq x prepare ape2 pun... nk study malaz gler... so..blew dpt jwb punye r gumbira n bangga... hahhaa... teruk betui aq... 

ha.....gumbira punya gumbira xsedaq yg hari isnin, kami pelajar BNK kne hadapi exm psikologi Abnormal plak... aha... terkapai-kapai nk pulun semua jenis disorder.... sampai aq pun dh disorder r... pada awalnnya, aq n kwn2 mnyangka bhw soalan utk paper tu just 30soalan objktf n 10 soalan struktur... ha... amik ko, blew di hari kejadian, ktorg mmpu tersenyum je apabila soalan yg diberikan adalah 60soalan objktf dan ada soalan esei... peh.... gampang sey... bg aq, aq xde masalah utk soalan objektif, tp yg mnjadi masalah pd aq adalah soalan esei.... dh r, markah die byk, dlm kpale otak aq xde 1 pun yg mnjangkakan soalan mcm tu bley kuar... mmg terkezut n tertekan gler r... walau mcmnpun, aq pun juga kpale otak aq hingga r pada suatu saat aq jd stuck sbb migrain sudah mai... perit glew otak aq... sejak kena migrain tu tumpuan aq hilang sudah, n dh xleh nk brfikir... sejak tu aq asyik urut kpale, urut mate, n duduk pun dh xmenentu... kjap terjongket, kejap melunjur... mmg xboleh tahan dgn kesakitan yg dihadapi... sehingga r abes exam...

abes je exam... aq n kwn2 meninggalkan bilik exm dgn segera n byk keluhan yg dikeluarkan... aq pun xleh nk kate ape dh...mmg dh tension n pening tahap gaban r... sampai makan pun xabes... selalu klu makan aq org yg 1st abes dulu... kali ni, aq org terakhir mengalah utk abeskan mknn.. sbb kepeningan yg aq rase teramatlah sgt..sehingga mnyekat selera mkn n rase mcm nk muntah je... 

lepas mkn ktorg balik kolej... sampai je kolej, aq bergegas cari tilam.. n terbongkang sebentar... peh...mmg sakit gler beb kne migrain nih... mcm nk pecah pale otak aq nih... actually aq ni xleh tension2 n kurg tido... klu x, nnt aq senang kne migrain... sbb tu aq skrg ni, cube nk jd org yg cool je... xmao marah2, xmao pk sgt perkara2 yg lepas... 

urm... dh azan dh tu... aq nk ke surou sat... nnt2 aq smbung balik r ye...huhuhu

Saturday, November 27, 2010

CukuP InDaH...

video

                                                                    Best gak lagu nih... =)

Friday, November 26, 2010

SaLaHkaH BeRciNta...???


Bercinta sebenarnya tidak SALAH, kerana ia adalah fitrah tabi'e yg ALLAH kurniakan kpd setiap manusia.
ingin CINTA dan DICINTAI adalah naluri setiap manusia.

Jiwa manusia memerlukan cinta seperti JASAD perlukan MAKANAN. Oleh kerana cinta adalah fitrah, maka tentulah tidak salah utk merasai dan menikmatinya.

Jika salah, mengapa Tuhan mengurniakan rasa cinta???
ALLAH Maha Mengetahui, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dikurniakn-Nya rasa cinta pasti ada maksud dan tujuan.

     Namun ALLAH tidak mengurniakan Cinta secara bebas atau begitu sahaja.
ALLAH juga telah mencipta PERATURAN CINTA demi menjaga kemurniannya.
Peraturan inilah yg sering atau kerap kali dilanggar oleh sekalian manusia ketika ini.

Rasa Cinta tidak salah tetapi, kesalahan selalu akan berlaku ketika menjalinkan hubungan cinta.
Di sinilah wujudnya CINTA TERLARANG (cinta yg menafikan prinsip dan melanggar peraturan dari ALLAH).

Ketika itu, fitrah akan berubah menjadi fitnah..
Bila kehendak tabi'e tidak disalurkan atau diisi mengikut peraturan ALLAH, maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan.

Maka,
Gunakanlah cinta manusia utk beribadah
Gunakan cinta manusia utk mendapatkan cinta ALLAH
cintailah sesiapa pun jua, tetapi pastikan cinta itu lebih memudahkan kita mencintai ALLAH

Cinta antara lelaki dan wanita mestilah diniatkan kerana ALLAH
Bagaimana bercinta kerana ALLAH???
iaitu iringilah cinta itu dgn NIAT utk BERNIKAH SECARA SAH
kerana
pernikahan itu lebih memudahkan sesorang lelaki dan wanita menyempurnakan agamanya.

Sabda Rasulullah SAW :-
"Apabila seseorang itu berkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lagi separuh utk disempurnakannya"


                                                                                                             Tentang Cinta- Pahrol Mohd Juoi

Thursday, November 25, 2010

....hari ini, esoook, lusa n tulat...=> Kulat, buolat, kelat, ralat, ulat, selat...

Ambui...merepek sudah aku nih... al maklumlah minggu2 penangan exam... semua benda aku merepek dah...
hahahhahahahaa....

semalam sudah settle satu paper... KKA2013... memang hentam bin ketam, ketam bin tibai, tibai bin tembak, tembak bin ape lg ntah....?? korg sambung r sendiri... huuuuhuuhuu..

pada awalnya, aku menyangka bahawa, masa yg diperuntukkan utk menjawab adalah selama 2jam, so, aku goreng r part2 soalan yg aku boleh jawab n memberikan jawapan yg agak pjg n yg aku ingat... xsangka tibe2 dibabak minit ke-30 yg terakhir ketua pengawas tu khabaq... utk pelajar KKA2013, masa menjawab anda hanya tinggal lebih kurang  30minit... aku punye r terkezut... mne xnye... klu 2jam aku budget 1 soalan 30minit... so, time tu baru 1jam... maknenya aku baru siap 2soalan... ade 2soalan lg yg aku belum jawab...
setelah diberikan makluman tersebut, aku jadi gelabah... aku terus pulun wat soalan yg ke-3 namun xsempat habis  aku terus skip wat soalan no.1 bahagian A.... memang barai r aku hentam soalan no.1 tu.... tapi ade r isi2 yg aku yakin, aku bleh dapat mark kt ctu... yg malangnya, soalan no.3 r..... aku just sempat menyambung mengarang jawapan hingga interpretasi yg 1st... huk3... confirm2 6 7 markah hilang di ctu...huk3.
namun... benda dh jd nk wat macam mana kan??? so, leave it... wat muke happening je... huuuhu...

walau bagaimanapun, kelegaan dpt dirasai, al maklumlah, paper 1st yg boleh dikatakan sukar...ditambah pula carry mark yg rendah...so, mmg kne pulun abes r... hahhaa...

kini, kami pelajar BNK menanti paper yg seterusnya iaitu subjek KKG2023... di mana subjek ni agak barai yg melampau... yelah.. mne xnye... dgn lect yg agak ting tong... carry mark yg xtaw dpt berapa scara keseluruhan... n nota yg beliau bg ntah ape2.... nk jawab ape nih...????
kite tgk je r esok... soalan ape yg beliau kuarkan... kalau susah, aku bg gigit itu kertas... kalau senang aku bg goreng itu kertas wat udang goreng tempura bersalut paper KKG2023... bagaimanakah rasenye??? korg cube r sendiri!!!!! hahahhaa....

Wednesday, November 24, 2010

.....Semarak peperiksaan......

huuuhuuuuhuh.... hari ni adalah hari pertama budak2 BNK memulakan exam bg sem 3 nih... mcm2 ragam n style study r aq tgk... aq pun dh  mcm ape dh... study mcm xtentu arah... tapi masih ade mase rilex lg utk tulis2 blog yerk... hahahhaaa... tgh tension ni weh... klu bleh, lg cepat exm lg senang hati...

urm.... mcm2 care dh aq pulun utk exm nih... tp kemenangan dilihat byk didominasi oleh waktu tido.. mne xnye.. asal bace je mzt tetido.. asal tgk tulisan je confirm malap.. peh!!! jin ape yg ade dlm badan aq nih.... pelik aq... ade jin notta malap kot... hahahhaaak...

walau macamna pun, aq try nk wat yg trbaik...  mak aq asyik ingatkan aq je, blajaq betui2 n mak doakan kejayaan abg... huuhuuuuuhhu.. tanggungjawab berat tu....

so, aq di sini, berusaha sdaya yg mungkin utk melaksanakan tggungjawab tu... walaupun byk dugaan n halangan terutama godaan drp jin notta malap... aq mzt berusaha melawan... go go go akhi... yeah...!!! takbir!!!!!!

Sunday, November 21, 2010

Tips/Panduan Atasi Zina Hati...Kerinduan kpd kekasih, sering kali mbekaskan duka, penyakit mnyebabkan kelemahan hati.

Selagi dinamakan manusia, kita mempunyai perasaan suka mengasihi dan dikasihi. Memang adat kehidupan bahawa kasih cinta didahului dengan berasa rindu, namun jangan pula rindu berlebihan.
Kerinduan kepada kekasih, sering kali membekaskan duka, penyakit menyebabkan kelemahan hati.
Kita sebenarnya berperang dengan perasaan. Namun, seorang Muslim akan terasa nikmat jika dapat menjauhi keluhan, kesedihan dan kerinduan ini.
Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu.
Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi. Antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis."
Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran Al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud:
"Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih." (Surah Yusuf, ayat ke-24)

Berikut adalah beberapa tips yang ingin dikongsikan bersama :

Ikhlas kepada Allah.
Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati.
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan:
"Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.

Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah.
Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, berasakan Allah amat dekat mendengarkan rayuan.

Mengurus mata dan pandangan.
Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh.
Ibnu Qayyim menyatakan:
"Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya."

Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik.
Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.
 pringatan bt driku & drimu......

Thursday, November 11, 2010

minat + suka + sayang => CINTA





Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)

Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)

Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)

Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

( minat + suka + sayang =>  CINTA )

SEorang GAdis Itu....

Seorang gadis itu..
yang lembut fitrah tercipta,
halus kulit,manis tuturnya,
lentur hati,telus wajahnya,
setelus rasa membisik di jiwa,
di matanya cahaya,
dalamnya ada air sehangat cinta,
sejernih suka,sedalam duka,
ceritera hidupnya,
                                                                    
Seorang gadis itu..
hatinya penuh manja,
penuh cinta,
sayang semuanya,
cinta untuk diberi,
cinta untuk dirasai,
namun manjanya bukan untuk semua,
bukan lemah atau kelemahan dunia,
ia bisa kuat, bisa jadi tabah,
bisa ampuh menyokong pahlawan-pahlawan dunia,
begitu unik tercipta,
lembutnya bukan lemah,
tabahnya tak perlu pada jasad yang gagah,
buat Adam dialah Hawa,
tetap disini, dari indahnya jannah,
hatta ke medan dunia,
hingga kembali mengecap nikmatNya,

Seorang gadis itu..
bisa seteguh khadijah,
yang suci hatinya,
tabah dan tenang sikapnya,
teman ar-Rasul pengubat luka dan laranya,
bijaksana ia menyimpan ilmu,
si teman bicara dialah aisyah,
penyeri taman Rasulullah,
dialah hafsah penyimpan mashaf pertama kalamullah,

Seorang gadis itu..
bisa setabah maryam,
meski dicaci, meski dikeji,
itu hanya cerca manusia,
namun sucinya Allah memuji,
seperti Fatimah kudusnya,
meniti hidup seadanya,
puteri Rasulullah kesayangan ayahanda,
suaminya si panglima agama,
di belakangnya dialah pelita,
cahaya penerang segenap ruang rumahnya,
ummi tersayang cucunda Baginda,
bisa dia segagah nailah,
dengan dua tangan tegar melindung khalifah,
meski akhirnya bermandi darah,
meski akhirnya khalifah rebah,
syahid menyambut panggilan Allah,

Seorang gadis itu..
perlu ada yang membela,
agar ia terdidik jiwa,
agar ia terpelihara,
dengan kenal Rabbnya,
dengan cinta Rasulnya,
dengan yakin Deennya,
dengan teguh akidahnya,
dengan teguh cinta terutama,
Allah jua Rasulnya,
dalam ketaatan penuh setia,
pemelihara maruah dirinya, agama, keluarga dan ummahnya,
melenturnya perlu kasih sayang,
membentuknya perlu kebijaksanaan,
kesabaran dan kemaafan,
keyakinan dan penghargaan,
tanpa jemu dan tanpa bosan,
memimpin tangan menunjuk jalan,

Seorang gadis itu..
yang hidup di alaf ini,
gadis akhir zaman,
era hidup perlu berdikari,
dirinya terancam dek fitnah,
sucinya perlu tabah,
cintanya tak boleh berubah,
tak bisa terpadam dek helah,
dek keliru fikir jiwanya,
kerna dihambur ucapkata nista,
hanya kerna dunia memperdaya,
kerna seorang gadis itu,
yang hidup di zaman ini,
perlu teguh kakinya,
mantap iman mengunci jiwanya,
dari lemah dan kalah,
dalam pertarungan yang lama,
dari rebah dan salah,
dalam perjalanan mengenali Tuhannya,
dalam perjuangan menggapai cinta,
nikmat hakiki seorang hamba,
dari Tuhan yang menciptakan,
dari Tuhan yang menguniakan,

Seorang gadis itu..
anugerah istimewa kepada dunia,
seorang ummah, anak umi dan ayah,
muslimah yang solehah,
kelak menjadi ibu membentuk anak-anak ummah,
rumahnya taman ilmu,
taman budi dan ma’rifatullah,
seorang gadis itu semoga akan pulang,
dalam cinta dan dalam sayang,
redha dalam keredhaan,
Allah yang menentukan
seorang gadis itu dalam kabahagiaan,
moga ar-Rahman melindungi, merahmati, dan merestui,
perjalanan seorang gaadis itu,
menuju cintaNya yang abadi..

Friday, November 5, 2010

Sekadar Lelaki Biasa
Wajah nan rembulan
Meruntun jiwaku
Tiap bait tutur kata
Penuh keimanan

Oh..Tetapi diriku
Berbeda denganmu
Aku hanya insan penuh kejahilan

Adakah mungkin kan ku miliki kasih
Atau sekadar didalam hati

Ya Allah perkenankan doaku
Jadikan ku halal baginya
Menemani mimpi indahku
Ku bertanya...

Adakah harus ku kata
Ku sayang dia
Ku cinta dia
Siapalah aku
Sekadar lelaki yang biasa

Cintaku tak bererti memilikinya
Tapi cukup sekadar doa
Bahgiaku untuknya

~KenanGan TerUlung~






Kenangan Terulung...
urm.. inilah ungkapan yg paling sesuai ku lafazkan bg menyingkap segala kenagan2 manis disulami kepahitan, kesulitan dan keperitan dlm mgharungi segala tembok halangan dan dugaan yg begitu mencabar bg aku dan rakan-rakan seperjuangan ketika kami mula menempa nama sebagai penasyid sekolah....
mengenang kembali sejarah penubuhan kumpulan nasyid yg masyhur dgn nama Soutul Abrar ini, kami memulakan langkah dgn 0... dimana kami xde apa2 kemahiran asas tentang nasyid...  tapi dgn berkat daya usaha yg tinggi drp semua ahli dan guru2 serta penerapan satu kumpulan sbg satu keluarga telah memberikan satu lonjakkan bg kami utk terus meningkat naik dlm arena nasyid ini... tanpa disangka dgn sekali kekecewaan telah melahirkan sejuta kejayaan n kegembiraan bg kami...
melihat potret2 di atas, inilah kami yg bergelar Soutul Abrar drp sekolah harian biasa yg sentiasa dipandang rendah dri segi prestasi n segala mcm perkara2 yg negatif dicopkan keatas sekolah kami...
urm...aku agak kecewa dgn masyarakat sekeliling yg begitu memandang rendah dgn sekolah kami... walau bagaimanapun, aku tetap berbangga berada dan membesar disekolah tersebut... kejayaan demi kejayaan aku tempa selama aku berada di sekolah tersebut... yg paling masyhur sekali adalah keterlibatan aku dlm dunia nasyid bersama rakan-rakan seperjuangan sekalian.... terima kasih ku ucapkan kepada mereka yg terlibat secara langsung mahupun tidak langsung sepanjang kami bergelar penasyid sekolah... Terima Kasih kpd rkan2 yg telah bersama2 membuktikan yg kita boleh berjaya hingga ke peringkat yg pada awalnya xterjangkau dek pemikiran...peringkat daerah, negeri n kemudian kebangsaan... pengalaman yg xkan ku lupakan sepanjang hidupku... Terima Kasih semua..... =)

Ahli nasyid Soutul Abrar 1st :-
(Qisti, Hafiz, Farhan, Sofian, Hanif, Sobrie, Sahal, Adam, Qamarul, Roma, Tajul, Amero, Syafiq @ Taufiq)

Ahli nasyid Soutul Abrar 2nd :-
(Nazrin, Nabil, Akmal, Helmi, Amar, Zizan, Taufik, Shahrin, Hidayat, Asyraf, Md Nor)

Guru2 Pelatih :-
(Pn.Izzatul Asyikin, En. Jaafar, Pn.Masika, En.Ramli)

~Mulakan dengan Cara Baru....~

salam ukhwah.. salam perdana..
urm... nmpaknye aq berada di ala, blog yg baharu...
apa jd dgn blog yg lama...he2..
blog yg lama just utk aq n syg aq je... na~....
aq buka blog baru ni.. dgn tujuan nk perform lebih terbuka kpd rakan2 kenalan aq...
so... sape2 yg lalu lalang kt blog aq ni.. mai mai singgah n jd r follower aq...ngeh3...
aq ni xde bakat nk berbicara panjang... tapi klu bab2 merapu, aq no.1...hahaa..
itulah sebahagian dari diri aq... nak wat mcmn kan??? ngeh3...
so... sudi2kanlah mengenali aq....hu3...