BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 29, 2010

Kejuaraan Milik Kita...


Alhamdulillah malam tadi, Malaysia telah berjaya membuktikan bahawa skuad harimau muda mampu menjulang kejuaraan setelah sekian lama hampir 14tahun kita mendahagakan kejuaraan itu... aq dan kawan2 tidak melepaskan peluang menyaksikan siaran langsung perlawanan tersebut secara bersama di warung..hu3.. seronok tgk bola ramai2..mmg meriah giler... mmg mantop r sokongan yg diberikan rakyat2 tanah air ni...bangga rasanya bile pemain negara dpt brmain dgn baik dan cemerlang sekali... setelah membenam pihak lwn 3-0 ditempat sendiri, pemain negara tampak selesa bermain ditempat lawan smlm, walaupun di syko hebat oleh pemain dan pyokong pihak lwn.. hu3.. walaupun kalah ditempat lwn, namun Malaysia tetap dinobatkan sebagai juara dgn agregat 4-2...hu3.. tahniah Malaysia... dh bley main utk piala dunia dh gayanya..hi3... TAHNIAH DIUCAPKAN... semoga prestasi kian meningkat dari semasa ke semasa...jadikan kejayaan sbg aspirasi utk terus cemerlang... keep it up...

Monday, December 27, 2010

Haruskah Aku Menipu Diriku Sendiri.... ({(-_-)})



Kadang2 kita terpaksa mengorbankan kebahagiaan diri demi kebahagiaan org lain....
Kadang2 kita terpaksa menahan keinginan diri demi kebahagiaan org lain...
Kadang2 kita terpaksa menjadi seseorang yg buta demi melihat kebahagiaan org lain...
Kadang2 kita terpaksa menangis demi melihat kebahagiaan org lain...
Kadang2 kita terpaksa menipu diri sendiri utk membina kebahagiaan org lain...

Aish...pagi2 dh menjiwang aq nih... xde koje laen agaknya...? urm...nak wat mcmn kan...? ape yg dirase perlu diluahkan, smoga rase yg terpendam ini tidak menjadi suatu perkara yg terus membayangi diri...menghantui sanubari dan menganggu kefungsian hidup... so, perlu diluahkan... urm..menurut kaedah kaunseling, luahan melalui penulisan ni dikatakan sbg PENYALURAN yg merupakan salah satu teknik dlm MEKANISMA BELA EGO/DIRI dari teori psikoloanalisis yg diterajui oleh Sigmund Freud....hu3..ingat lagi tu....(^-^)..

Ok2..berbalik pd tajuk entry aq kali ni... HARUSKAH AKU MENIPU DIRIKU SENDIRI... urm... apa pendapat korg...?? perlu x? perlu? x? perlu? x?... eish...pening dh aq memikirkannya.. urm...tapi bg aq, ape yg aq lalui spnjg hidup aq... kadang2 kita perlu menipu diri sendiri, kadang2 xperlu gak... depend on situation... jika ia melibatkan kebahagiaan org lain... xsalah utk kita mengorbankan diri kita dan menipu diri kita sendiri, demi melihat kebahagiaan org lain... Aha...Sesiapa yg mempunyai pemikiran sedemikian, Alhamdulillah kematangan berfikir anda high class... tp mzt disertakan tahap rasionalisasi yg tinggi... adil pd diri sendiri.. bukan hanya fikir utk pihak org lain.. kena fikir juga ttng kebahagiaan diri.... if 100% mmikirkan kebahagiaan org lain xleh gak... kena fikir gak kebahagiaan diri...

Saturday, December 25, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 6

"Orang2 yg berkasih-kasihan di jalan ALLAH, apabila bertemu lalu akan jelas-menjelaskan satu sama lain, utk mengikis segala kesalahan drp mereka sebagaimana daun2 kayu yg kering berguguran di musim dingin"

hu3...nampak x ayat di atas...? nampak mcm tersurat, so... ape tersiratnye??? aha.. bg akhi, ape yg tersirat dlm ayat di atas adalah kita sbgai hambaNYA yg saling berkasih2an perlulah sentiasa tegur-menegur or nasihat menasihati antara satu sama lain, agar kita sentiasa sedar n diingatkan dgn perkara2 yg mungkin kite xnmpak or xjelas kesalahannya... Yup...!!! kdg2 kite xsedar kan kite ada melakukan kesalahan...? so, xde salahnya if ada insan lain yg dtg menegur dan mmperingatkan kita pd kebenaran... bg mereka yg ditegur, seharusnya sentiasa berfikiran positif n inisiatif drp teguran serta melakukan pertimbangan... bukan mengambilnya sbg perkara yg negatif atau seperti suatu penghinaan... so...fikir2kanlah n rasionalisasikan dirimu... (6_6)..

Kini dh masuk ke bab yg ke-6... aha... fokus kali ini adalah mengenai perantaraan cinta... sebelum mngulas dgn selanjutnya... izinkan akhi Vakum rmh sat... hak3... sat ye... 

(10 minit)... fuh..siap sudah.... rimas r mate memandang rmh bersepah je... urm..dh kemas dh..yahooouu...

Apakah dgn mncintai ALLAH kita dihalang drp mencintai yg lain?
Actually, cinta ALLAH tiada batasannya. itulah cinta yg utama, akan menyusul kemudiannya cinta2 yg lain hasil drp sama2 mencintaiNYA or jalan2 utk mendapat cintaNYA... cinta yg 'disintesis' drp cinta ALLAH ini xmemerlukan perantara2 yg bersifat fizikal seperti rupa, warna, rasa dll.... tapi ia tetap suci dan mnyucikan...

Tidak perlu bersentuhan tangan, kerana mereka sudah bersentuhan hati... tidak perlu berbalas kerlingan mata kerana mereka sudah pun berbalas-balas doa...

Kita seharusnya sedar bhw jika cinta diberikan kpd manusia, berkemungkinan cinta itu akan dirobek-robekkannya. tapi kalau hatiyg pecah itu diberikan kpd ALLAH nescaya dicantum2kanNYA atau disembuhkanNYA. Betapa byk cinta yg x berbalas or dikhianati? gila bayang? angau? patah hati?.. padahal jika hati itu diserahkan kpd ALLAH, pasti diterima.

Supaya xkecewa, kata pepatah, "Mengadulah pd yg syg, merajuklah pd yg kasih."

Supaya cinta berbalas, cintailah org yg mncintai kita, bukan org yg hanya mencintai dirinya (dia x cinta). Bertepuk sebalah tangan x akan berbunyi. kalau kita hukum ni tentulah kita akan mencintai ALLAH. Sebab ALLAH mmg telah terbukti mencintai kita.

HAdis Qudsi drp Rasulullah S.A.W. :-
"Jika kamu datang kepada-KU secara berjalan, nescaya Aku datang kepadamu secara berlari. Jika kamu datang kepada-Ku selangkah, Aku akan datang menghampirimu seribu langkah."


"ketahuilah hanya dengan mengingat ALLAH, hati akan menjadi tenang." (Ar-RA'd 13:28)

Friday, December 24, 2010

Alhamdulillah... Segala Mungkin...



Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana dgn limpah kurnia dan InnayahNYA...aku sekali lagi diberikan kesihatan, kekuatan, ketabahan, kehidupan dan kecemerlangan utk meneruskan kehidupan aku dgn lebih baik dari semasa ke semasa hinggalah mungkin pd suatu saat yg xdpt dijangka, di mana hayat tidak lagi dikandung badan...(-_-)...

Alhamdulillah, pagi ni rase sungguh bersemangat n gembira thp suam2 kuku, coz dpt tgk result sem ni yg agak up cket drp kejatuhan pd sem yg lepas... Bersyukur sgt, sbb kecemerlangan yg ku perolehi ini telah mmberikan suntikan kpd aku utk terus menerajui kecemerlangan yg lebih mmbanggakan pd masa2 yg akan dtg... Kalungan ucapan terima kasih kpd parents yg slalu mendoakan kejayaanku, kwn2 aku yg sntiasa mnolong aku if aku ada masalah dari sudut pmbelajaran n peribadi, dan xlupa juga kpd insan tersayang yg sntiasa bg smgt yg mmbina spnjg exam... berkat doa n kata2 smgt dari kalian telah mendorong aku berkerja keras utk mncapai kecemerlangan yg diimpikan... syukran utk kalian.. (^_^)...

Alhamdulillah, kecemerlangan ini juga adalah hasil kebangkitan drp kejatuhan sem lepas... sem lepas aku mmg jatuh teruk..tersungkur abes... tp x guna nk kecewa lebih2 sbb, perkara dh trlrpas pun... apa yg penting adalah kejatuhan mngajar kita utk bangun semula... if korg fkr2kan, klu scara realitinya korg jalan2 kt kwsan berbatu, pastu korg jatuh... adakah korg akan terus berada di situasi itu tanpa bangun smula utk berdiri dan meneruskan perjalanan??? fikir2kanlah...

mungkin ada di antara kita yg menganggap situasi 2 agak remeh... xleh trime bila jatuh...? takut utk teruskan perjalanan?... malu....?nk terus duduk n berada di situasi yg sama...? eish...berat rasa utk bangkit smula..? eish.. ape lar semua ni....? self-destruction je...apa manfaatnye if kite berpendirian seperti itu??? x kesian k pd diri, parents, family n kehidupan masa2 hadapan ke??? kan lumrah hidup, adakalanya kita berada di kemuncak n adakalanya kita berada di bawah dasar... urm... yg penting kan ikhlasan, redha n bangkit semula... xdiciptakan kegagalan melainkan mgajar kita utk bangun n bangkit semula utk mncapai kejayaan...
telah ditakdirkan kehidupan ini, SEGALANYA MUNGKIN... tiada yg mustahil...!!! so, apa nahtijahnya kita utk terus berada dlm situasi down, desprate or sbagainya...??? sesungguhnya setiap apa yg berlaku mmberikan kita pglmn, smgt n terus tekal n gagah menepuhi kisah hidup seterusnya...

mungkin ada yg mngatakan, "sy dh cuba, tapi masih gagal lg, mcmn...??/" na~ ni lg satu hal... nk berjaya mzt r kne tgk cara kita tadbir(berusaha)... xmncapai kejayaan yg diharapkan, maknenya usaha anda masih lum cukup... so, kne berusaha lg... bukan hanya tawakal, berserah n mcm lg... xde gunenya bertawakal n berserah  if usaha xde... mcmn Allah nk bg kecemerlangan if usaha pun mcm nk xnk je.. urm..fikir2kanlah...

Alhamdulillah... utk sem ni, rkn2 sperjuagan aku smua up up n away je result... dgr kate ada yg dpt 4flat... thniah pd insan bertuah tu... korg r pembakar smngt ktorg yg masih kt bwh2 ni... ktorg actually berusaha nk mngugat kalian, tapi apekan daya, usaha kalian lebih jitu drp kitorg... walau mcmnpun, rezeki masing2, ktorg masih ada mase utk pintas kalian... InsyaALLAH jika diizinkan.. segalanya mungkin kan??? depend on usaha je.... he3...

X sabau nk naek sem..tggl seminggu je nih... xsabau nk tgk raut wajah kegembiraan ahli2 catalyst yg kencang2 result diorg.. hu3...harapan sem depan kita dpt kaut kecemerlangan yg serupa or lebih drp kecemerlangan hari ni... sama2 kita usahakan.. sbb segalanya mungkin kn???

Alhamdulillah, selagi lg ucapan tahniah bg yg berjaya mncapai target pencapaian yg diidamkan... diharap kecemerlangn ini dpt diteruskan... terima kasih kpd insan2 yg sama2 selama ini berada di hati n sisi...tanpa kalian xkan cemerlang diri ini... kerana pencapaian yg digapai bukan utk diri sahaja tetapi utk kalian juga.... (6_6)... Alhamdulillah, syukran...!!!! SEGALANYA MUNGKIN..... \(^_^)/


                                             
                                          MY LOVELY CATALYST

Thursday, December 23, 2010

3 Trio Kampung => Bekok

wah2... pelik x akhi punye title entry kali ni... 3 Trio tu....hu3..
actually semalam memang best sbb dpt keluar jalan2 bersama rakan2.... setelah sekian lama menjerukkan diri kt dlm rumah seperti anak dara, akhirnya akhi mencetuskan suatu rancangan utk g jalan2 dgn kwn2 akhi...1st planned, akhi laksanakan rancangan yg telah lama tertangguh... plan ape? aha... ni yg akhi nk cter nih... plan akhi adalah nk g mandi2 kt waterfall... destinasi pilihan adalah bekok iaitu air terjun di Sungai Bantang Bekok... Dh lame r akhi n kwn2 akhi plan nk g, tp asyik tertangguh je atas al sebab tertentu... tp Alhamdulillah, smlm kami berjaya melaksanakan misi kami dgn sempurna tanpa sebarang insiden yg x diingini...

Pergerakkan kami semalam adalah bermula pada jam 10.15 pagi.... dgn berkenderaankan 2 biji motor berjenama honda iaitu honda wave n honda icon...hahaha.. klu sebut je honda icon mzt korg dpt detect sape empunya tu... hak3...semestinya akhi punye yg cute tp ranggi beb..he3... ni kali ke-2 akhi mencabar kebolehan si  cute ni utk mmbawa akhi ke suatu perjalanan yg agak jauh...hu3... pd awalnya agak sangsi dgn kebolehan si cute ni... tapi atas keberanian tuannya n belaian manja yg diberikan... nmpknya si cute ni makin berani mnunjukkan belangnya mengharungi jalan2 raya yg luas n brliku2... hu3...

Perjalanan kami berjalan dgn lancar smlm... tanpa sbrg halangan kami selamat sampai ke tanah bekok dlm lebih kurg jam11.45 pagi... hu3... setiba je di sana, tanpa melengahkan mase, ktorg terus mnyegerakan pergerakkan, mendaki  tingkatan2 tanah utk mncari port yg baik n selesa utk ktorg berkubang...hahhaa... ramai gak manusia time tu... mcm2 kelompok ade... kelompok kluarga, klompok couple... aih..mcm2..

Erm...ktorg punye port brkubang adalah paling atas sekali...hahaha... knape ktorg pilih port plg atas sekali??? hahaha... korg fikir r sendiri... sudah semestinya org yg kt bwh2 2 akan dpt ape yg org atas buang... hahaha.. wekkks... kikiki... ktorg just mngambil masa yg singkat je utk berkubang... dlm lebih kurg 1jam  lebih je kot... 2 pun dh kecut dh...hahaha... dlm jam 1.00 ptg, ktorg pun siap2 berkemas n pulang ke rumah...huhuhhu... tp spnjg perjalanan pulang tu, ktorg sempat singgah2 solat n pastu mamam jap kt kedai makan... peh!!! mantap!!!...aha...ape yg mantap???? jgn fikir lain ye... aha...sebenarnya mantap yg akhi maksudkan ini adalah Soto... hahah..ktorg mamam soto tau smlm... dh lame x mamam soto...peh... blew kne je soto... fuh...nikmat... kt tanjung malim x jumpe pun... huhuu...

lepas mamam ktorg trus brgegas pulang... dgn kelajuan kuasa tenuk...ktorg memecut hingga hanget motor meredah angin dan hujan...hahhaha... sungguh sadism ktorg pulun motor ktorg... ahhaha.. Alhamdulillah, perjalanan tetap smooth n clearly hinggalah ktorg smpai ke kampung n rmh  msg2 dgn selamat...hu3.. dlm gaya kepenatan, rasa gembira terus trpancar di raut wajah... mne xnye... misi brjaya sudeh....yahoo... rancangan seterusnya adalah gunung lumut or gunung lambak... hahhaa... tp x cofirm lg r.... tertakluk kpd perubahan terma n syarat...

Walau mcmnpun, smlm mmg happy sgt.... coz dpt bersama2 dgn member2 kampung... =)

Tuesday, December 21, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 5

"Bukan masalah gagal bercinta, tetapi gagal mengenal cinta.."

Alhamdulillah... bersua kembali kite ye... kali ni dh masuk k entry yg ke-5... huhuhu.. thanx r bg korg yg masih mngikuti... yg pastinya, setiap bab mmpunyai input yg mnarik... tu bg akhi r ye...xtaw r bg korg mcmn...


Tidak ada siapa pun yg dapat melarikan diri drp mencintai dan dicintai. Cinta adalah satu rasa plg asyik yg trkandung dlm hati manusia. Kemuncak cinta adalah org yg masuk syurga kerana cintanya. Tapi x kurg ramai juga yg dihumbankan ke neraka kerana cintanya.. hurm....

Cinta dtg dari 2 sumber :-
1) dari ALLAH S.W.T.
2) dari hawa nafsu.

1) Cinta dari Allah (cinta hakiki) dpt dicapai apabila ia dpt dirasa dgn deria ke-6 iaitu hati.. ia muncul dari dlm ke luar, bukan dari luar ke dlm (dari hati turun ke mata, bukan dari mata turun ke hati). itulah cinta yg benar, murni dan khusus dianugerahkan buat manusia sesuai dg martabatnya sbg makhluk yg sempurna.


2) Cinta dari hawa nafsu terjadi bila hati kotor, sering melakukan dosa dan x mau bertaubat. cinta yg dilahirkan adalah tidak brkekalan, dan hanya akan menyusahkan manusia di dunia, lebih2 lg di akhirat. cinta nafsu ni biasanya dicapai dgn panca indera or deria yg 5 iaitu sentuh, bau, lihat, dengar dan rasa.

SEBAB2 YG MENDORONG MANUSIA JATUH CINTA :-

1) Cinta kpd kesempurnaan dan kekekalan diri
Siapa pun x inginkan kekurangan, kebinasaan dan kematian. Walaupun dia cinta org lain, ttp hakikatnya   cinta itu kembali semula kpd dirinya. Cinta kekasih kpd kekasihnya, kerana nikmat cinta yg dirasai oleh dirinya. cinta ibu kp anaknya, kerana inginkan kelangsungan keturunan buat dirinya, semuanya brmatlamatkan kesempurnaan trhdp diri.

2) Cinta kpd sesiapa yg berbudi
Hati manusia akan jatuh cinta kpd sesiapa yg berbudi kpdnya. Umpamanya, kpd yg mmberi wang, harta, ssokongan dan nasihat kpnya. Maka, jika kita jatuh cinta kpd org brbudi maka tentu kita akan jatuh cinta kpd ALLAH kerana hakikatnya semua budi yg diberikan oleh manusia adalah bersumberkan drp ALLAH jua.

3) Cinta kpd seorang budiman walaupun budinya x dirasai
Manusia boleh jatuh cinta kpd seseorg yg baik walaupun dia sendiri x merasai kebaikan org tersebut. Jika diberitakan kpd kita ttg seorg hartawan, negarawan or bangsawan di sebuah negara yg sgt pmurah trhadap fakir miskin, anak2 yatim dan org yg melarat... maka scara automatik hati kita akan segera jatuh cinta kpd org tersebut.

4) Cinta kpd sesuatu yg indah
Semua insan sudah semestinya cinta pd suatu yg indah. Cinta ini trbahagi kpd 2.. iaitu :-
   a) Cinta yg mampu dijangkau oleh pancaindera (bau,rasa,lihat,sentuh,sengar dan rasa), yg merupakn cinta   kelas bawahan yg biasa dijangkau oleh kanak2 dan haiwan.
   b) Cinta yg dapat dijangkau oleh hati dgn mggunakan mata hati. yg merupakan cinta kelas atas yg mampu melihat yg tersirat drp yg tersurat, dan dpt melihat Pemberi Nikmat di sebalik nikmat serta dpt melihat rupa batin disebalik rupa lahir.

5) Cinta seseorg yg serasi
Manusia akan jatuh cinta kpd sesuatu or seseorg yg serasi dgnnya. Misalnya, org yg mmpunyai hobi yg sama akan suka brdamping dgn individu lain yg sama hobi dgnnya. bak burung yg sama akan terbang sekawan. Secara adatnya, yg saling mngenal akan serasi, yg x kenal akan mnjauh..

Demikianlah, sbb2 manusia jatuh cinta pd asasnya, namun rasenya ada lg kot sbb2 org jatuh cinta... urm...whatever, yg paling penting adalah pastikan cinta kita tu adalah cinta yg mmbawa kita kearah jalan yg benar dan menjurus kearah mendapatkan CINTA drp ALLAH S.W.T... =)


Semoga kita menemui CINTA yg dimaksudkan itu... Amin..

Monday, December 20, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 4

"Cinta yg lazimya ditujukan kpd pemuasan hawa nafsu semata, sebenarnya ialah cinta yg diilhamkan Tuhan utk haiwan." -Al Farabi.

Na~ nampak x di situ ye... di mana perumpamaan bg sebuah cinta yg didasari dgn hawa nafsu itu adalah cinta yg dianugerahkan kpd haiwan... ha..blew kite lihat keadaan semasa skrg ni... brapa ramai manusia yg dh terlanjur? ramai bukan? huh... mcm2 r keadaan dunia skrg nih... nmpak dh tanda2 kiamat kecil... sepertinye perkara sebegini sudah mnjadi kelaziman or kebiasaan.. MasyaALLAH...


Cara hidup belangkas... brjalan bersama, makan bersama dan lain2 lagi scra bersama antara lelaki dan perempuan yg belum bernikah ini, sdah x dirasakan satu dosa. Majoriti sudah melakukannya. Betapa berleluasanya budaya sebegini kn..?

"dan jika kamu mengikut sebahagian besar manusia (majoriti) diatas muka bumi ini nescaya kamu akan disesatkan dari jalan Allah." (Al-An'aam 6:116)

urm.... renung2 dan fikirkan... (-_-)"!

Bagaimana bg mereka yg terlanjur brcouple??
telah ditegaskan sebelumnnya, bhw brcouple x salah tp ikutilah peraturannya.

"Jika seseorg hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yg haram (kerana Allah), makan Allah akan memberikan sesuatu yg diingininya itu scara jalan yg halal." -Al Hadith

Peraturan Allah bukan satu sekatan kreativiti, inovasi dan kedinamikan fikiran dan pergerakan manusia. Tapi ia hanya satu kawalan yg bertujuan menyelamatkan manusia, sbagai satu panduan utk kita manyalurkan bakat, kemahiran, pandangan dan ketrampilan diri.. selain memberikan kita satu suasana yg lebih kondusif, selamat utk berinteraksi, brkomunikasi ssama manusia scara lebih efektif dan efisyen.

Samalah kita fikir2kan... (^_^)..~

Sunday, December 12, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 3



"Manusia akan bercinta lg si SYURGA- tempat pertama yg melahirkan cinta. Ketika itu fitrah akan menjadi anugerah" 

Ho3...indah sungguh bunyi ayat di atas ek...??  Ayat di atas adalah permulaan lembaran bg bab kita yg 
ke-3 yg secara ringkasnya menyenaraikan n mngulas 2 aspek penting dlm bercinta, iaitu :-

1st. Hendaklah cinta kita itu didasarkan kpd cinta ALLAH.
2nd. Pastikan semasa menjalinkan hubungan cinta tiada hukum ALLAH yg dilanggar.

HENDAKLAH CINTA KITA ITU DIDASARKAN KPD CINTA ALLAH


maksudnya, cinta yg kita berikan kpdnya semata-mata kerana mgharapkan keredhaan ALLAH. Cintailah sesiapa pun jua tetapi pastikan cinta itu lebih memudahkan kita mencintai ALLAH. Tegasnya, cinta antara lelaki n wanita mestilah diniatkan utk ALLAH. Bagaimana cinta kerana ALLAH???  caranya, ialah dgn niat utk bernikah scara sah kerana pernikahan itu lebih memudahkan lelaki atau wanita mnyempurnakan agamanya..

Sabda Rasulullah S.A.W :-
"Apabila seseorg itu brkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lg separuh utk disempurnakannya."

Oleh yg demikian, usahlah brcinta dgn niat sekadar utk suke2 n x serius. Jika  tidak jgnlah brcinta dahulu, tangguhkan... katakan pd diri "aku hanya tertarik atau minat" simpan dan pendam perasan itu dlm jiwa sedlm2nya..

Jgn brcinta kerana kasihan. jika brcinta kerana kasihan, kita akan merosakkan diri kita dan org yg kita kasihankan. Amat besar perbezaan antara cinta dgn kasihan. kita boleh kasihankan org yg kita cinta, ttapi kita x boleh cinta org yg kita kasihankan..

PASTIKAN SEMASA MENJALIN HUBUNGAN CINTA TIADA HUKUM ALLAH YG DILANGGAR


Contohnya :
- xde prgaulan bebas
- x ber2-2an di tmpat sunyi
- xde pendedahan aurat
- xde pngabaian perkara2 asas (solat,puasa dll)

Hubungan cinta juga jgn sampai terjerumus dlm perkara yg melalaikan dan merugikan. Masa dibazirkan. Air mata tergenang atas sebab2 murahan. Entahlah, buruk sgt kekadang melihat org brcinta ni... mereka x sedar org sekeliling.. mereka mcm berada di dunia mereka sendiri.

Yakinlah xde keindahan dgn melanggar peraturan Tuhan. Putus cinta, frust cinta yg begitu dominan dlm kehidupan  remaja adalah disebabkan racun2 cinta yg disangka baja. Kerana racun2 inilah byk cinta yg gagal.

Yakinlah Allah itu indah dan cinta pd keindahan. X mungkin Allah akan memusnahkan keindahan cinta yg diberikan-NYA dgn peraturan2 yg boleh mghakis keindahan cinta itu sendiri. Sebaliknya, dgn peraturan2 itulah keindahan cinta akan tetap terpelihara dan lebih terserlah.

Konklusinya, peganglah 2 aspek penting ini dlm brcinta. InsyaALLAH, cintamu akan diberkati n jika ditakdirkan cinta itu terus kekal n bersambung ke alam syurga. ketika itulah fitrah akn menjadi anugerah.... Cinta yg abadi hanya ada di syurga.... So, serapkan, amalkan, fikirkan, n nantikan..... =)

Saturday, December 11, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 2

Assalammualaikum... aha...bertemu kembali bersama akhi utk mendalami tentang cinta, di mana kali ni kita akan masuk ke bab yg seterusnya iaitu bab 2 yg mrungkai persoalan "SALAHKAH BERCINTA..???"

Dari satu bab ke satu bab kite akan diwadahkan dgn satu ayat wacana yg begitu indah bunyinya, sbagai tatapan n renungan kita bersama... dan di bab 2 ni, kita disajikan dgn ayat berbunyi begini "Cinta yg dicari adalah baik, tetapi cinta yg didapati tanpa dicari adalah LEBIH baik." aha...perlu ke akhi ulas tntg ayat ni??? rasenya xperlu kot, sbb korg confirm2 fhm mksud ayat yg diberikan...korg kn bijak pandai.. =)

Tidak dpt dielakkan lg, REMAJA n CINTA, 2 perkara yg bagaikan sudah sebati. Kisah suka-duka cinta sering mnjadi ilham para penyair, komposer, penyajak n mcm2 lg r... Habis segala-male ciptaan Tuhan dijadikan lakaran metafora n analogi, sbg lambang bg memuja kekasih n cinta yg diabadikan.... begitu eratnya remaja n cinta hingga seolah2 xdpt lg mmbayangkan adanya hubungan remaja dgn yg lain, selain cinta. Seolah-olah remaja x ada hbngan dgn iman, dgn prjuangan, dgn dakwah, keusahawanan, kepimpinan dan sebagainya. Yang paling tip top adalah hubungan remaja dgn cinta... MasyaALLAH...

Bila disebutkan cinta, terbayang Romeo yg sanggup mati kerana Juliet, Cleopatra sanggup bunuh diri kerana Mark Anthony, Qaisy sanggup gila kerana terpisah dgn Laila... aha...ape kejadahnye semua ini..?? Jika kita lihat scara realitinya ketika ni, ramai remaja sanggup meninggalkan parents kerana cinta, menukar agama kerana ingin memiliki cinta, mgadaikan segala2nya kerana cinta, mcm cinta tu dinobatkan sbg 'Tuhan'... MasyaALLAH... jika manusia tanpa cinta agaknya seperti bumi tanpa mentari r agaknya... urm...ape dar...

SALAHKAH BERCINTA..???  ape jawapan korg?? Ha… terkesima ke nak jawab…? ha3… Actually , bercinta mmg x salah, justeru ia adalah fitrah tabi’e yg Allah kurniakan kpd setiap manusia. Rasa cinta bertandang ke dlm jiwa tanpa diundang dan diminta. Keinginan itu payah dipelajari dan dicari. Lelaki inginkan cinta wanita dan begitulah sebaliknya. Walaupun, kadang kala ia cuba dilawan, namun rasa yg ‘ajaib’ itu dtg juga. Tidak kuasa hati menolaknya. Apa lagi kalau cinta itu disuburkan, maka makin marak n menggila r jadinya. Bila cinta mencengkam diri, makan x kenyang, tido xlena n mcm2 lg…hu3..

Ingin cinta dan dicintai adalah instinct setiap manusia. Jiwa manusia memerlukan cinta seperti jasad perlukan makann. Oleh kerana cinta adalah fitrah, maka tentulah x salah utk merasai dan menikmatinya. Jika salah, mngapa Allah mengurniakan rasa cinta??? Allah Maha Mengetahui, Maha Pengasih lg Maha Penyayang, dikurniakan-Nya rasa cinta pasti ada maksud dan tujuan.

Kalau korg nk tahu, Allah tidak kurniakan rasa cinta scara polos begitu saje. Justeru, Allah sebenarnya telah mencipta PERATURAN CINTA demi menjaga kemurnian cinta. Mengapa perlu ada peraturan cinta??? Jawapannya adalah kerana Allah mencintai manusia, Allah inginkan keselamatan dan kesejahteraan buat manusia dlm memenuhi keinginan fitrah tabi’enya. Keinginan tanpa peraturan akan mnyebabkan byk kerosakan seperti cinta terlarang dll.

Hubungan cinta jgn dicemari oleh sebarang tindakan menyalahi syariat. Lebih byk perlanggaran peraturan dilakukan, maka lebih tinggilah risiko kemusnahan akan berlaku. Cinta yg suci mesti dipelihara dan dilindungi. Orang yg x memelihara dan melindungi cinta dgn peraturan Pencipta cinta samalah dgn mmpermainkannya, contohnya seperti cinta yg xsetia, cinta brsalut nafsu, cinta yg xde matlamat dan sbgainya.

Cinta sememangnya perlu dlm kehidupan tetapi, ia BUKANLAH TUJUAN dlm hidup , ianya hanya KEPERLUAN. Tujuan lebih utama drp keperluan. Sebaiknya, gunakan keperluan utk mncapai tujuan.

 Contohnya, makan.
 Makan adalah keperluan, bukannya tujuan. So…tenaga yg diperolehi drp mkn itu mesti digunakan utk mncapai tujuan iaitu utk memudahkan ibadah.

Samalah juga dgn cinta.
Cinta itu mknn jiwa, gunakanlah cinta manusia utk beribadah atau dlm erti kata lain, gunakan cinta manusia utk mndapatkan cinta Allah. Jgn sampai keperluan melebihi atau dijadikan tujuan dlm hidup.

Secara kesimpulan bab ni, sebenarnya tidak salah utk bercinta, tetapi cintalah dgn cara yg betul dan mengikut peraturan cinta yg telah dikurniakan oleh Allah S.W.T.. usah mmbiarkan diri menurut hawa nafsu semata-mata. Kita perlu sedar bhw, jika kita bercinta atas dasar yg baik serta mngikut haluan yg disarankan mgikut syariat, maka kita akan menemui cinta yg sejati dan bahagia… Oleh yg demikian, maka benarlah bhw, utk memperolehi cinta, kita perlu mencintai Pencipta cinta terlebih dulu, barulah cinta2 yg laen akan mnyusul… hu3… Tiada sekatan utk bercinta, tapi perlukan kawalan utk bercinta. Fikir2kan dan renung2kan…. =)

Ukuran Benci & Cinta :
Cintailah sesuatu itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan mnjadi kebencianmu pada suatu ketika
Bencilah yg engkau benci itu sekadar saja, brkemungkinan ia akan mnjadi kecintaanmu pada suatu ketika.

TeNtAnG CiNtA - BaB 1

Assalammualaikum W.B.T... hu3... korg semua mzt terkezut kan tgk title entry akhi kali ni..??

urm... TENTANG CINTA... fuh...bunyinye mcm best...hahaa.. best3 gak tp byk mkna pasal cinta ni tau...
mybe ade yg bahagia bila menyebut soal cinta, tp ade gak yg derite or kuciwa, hu3... tp ade gak yg sedang2 nk mnceburi bidang ni... urm... mcm2 lg r... kirenya, klu brcakap soal cinta ni, mmg dh jd trend zmn skrg lah... boleh dikatakan isu cinta ni sudah mnjadi isu kontemporari dlm kehidupan pd masa kini, terutama para remaja mcm kita2 ni lah...he3... adakah korg terasa...??? hak3... akhi yg brcerita ni pun trasa gak..hahaa..ape dar..
walau bagaimanapun, belum terlambat utk mnyedarkan diri dan juga org lain tntg prkara2 begini... bg yg tersedar awal, syukur Alhamdulillah...sbb Allah mnyayangi kita semua drp trus trleka... tp bg mereka yg terleka brcinta  n telah bercinta mngikut gayanya tersendiri... na'uzubillah diucapkan... mybe Allah belum mnyeru hati mereka lg kot... 

So, bg kita2 yg masih dilindungi oleh Allah dgn perkara2 seperti itu, maka kita sewajarnya mnyuburkan dlm jiwa n sanubari kita tntg hakikat sebenar cinta.. n jika kita berkemampuan utk menegur kwn2 kita yg di sana, di sini, di situ yg agak2 x selesa dipandang, maka tegurlah... krana ianya suatu jihad bg kita, sbb ape? sbb menegur ke arah kebaikan itu sebenarnya adalah dakwah yg dikategorikan sbgai jihad kecil... korg mzt tau kan ape wahsilah atau keberuntungan jika kita brdakwah??? hahaa... korg pk r sendiri ye... sbb sy yakin dan percaya, bhw korg semua dh diterapkan dgn brbagai ilmu2 islam.. so, recall kmbali n perjelaskan ape yg xjelas, semoga nilai agama dlm diri kita x trus menipis dan hilang dek dimamah oleh zmn yg penuh pancaroba nih...

orite.. akhi nk brkongsi cket soal cinta nih... aha... sejak2 ni akhi asyik terpanggil utk mengetahui serta mndalami tentang cinta... bukan cinta biase2 seperti yg korg tgk2 n fikirkan tu... tp cinta yg akhi ingin kenali dgn lebih mndalam ini adalh cinta menurut islam... Alhamdulillah..mybe ini hidayah yg dikurniakan oleh Allah kpd akhi, spaya akhi x terus terbuai dgn alunan indahnya cinta yg boleh dikatakan xsempurna disisi pndangan agama kita... urm... melalui perantaraan seorg sahabat, akhi terdetik utk meminjam sebuah buku mngenai cinta yg brtajuk "TENTANG CINTA- karya Pahrol Mohd Juoi"... 

Buku ni totally bagus n telah mmberikan input serta impak yg berguna kpd pembacanya... hu3..rugi klu korg xbace... mybe korg boleh tahu gaya brcinta korg tu mcmn... betul ke salah..??? urm... berusahalah ye utk mncari jawapannya... walau mcmnpun, akhi di cni agak terpanggil juga utk brkongsi dgn korg, dgn ape yg akhi perolehi hasil pembacaan n pemahaman akhi... utk perkongsian ini akhi masih lg mmbuka n merujuk semula isi yg trdapat dlm buku ni, sbb takut2 mklumat yg diberikan terherot plak...so, bg yg sudi utk mndengar, maka dengar n bace r entry ni sampai abes ye... bg yg xberkesudian, maka tiada paksaan utk korg... people have their own choices...hu3.. speaking lah plak...urm..whatever... =P

ok...utk entry ni, akhi nk cter bhgian bab 1st je dulu... yg laen2 akhi cter kt entry laen lah ye...
urm... kt bab 1 ni.. akhi nk korg ingat perkataan ni.. "kita x boleh mencintai org lain, sebelum mncintai diri sendiri. dan kita tidak boleh mncintai diri sendiri sebelum mencintai Allah".... ha...amcm? bley ingat?? fhm x? urm... korg mzt fhm punye... korgkan bijaksana orgnye...he3... n ada lg 1 kata2 hukama iaitu "utk bahagia, cintailah sesiapa yg mnyintai anda, bukan sesiapa yg anda cintai"... aha... sedapkan bunyinye...?? fhm2 sndiri r ye...

Utk pngetahuan korg... cinta ini sebenarnya diibaratkan seperti hadiah... hadiah ape?? aha... hadiah drp Allah r.... urm...cube bygkan perasaan kita bile menerima hadiah... mzt gembira, suka, seronok sampai guling2 kan? ha3... tp blew difikir2kn balik... wajarkah hadiah lebih dicintai drp Pemberi hadiah??? aha... persoalan mula timbul skrg ni....so, nk mnjawabnye mcmn??? aha....tepuk dada, tnyalh iman di dlm jiwa...

Utk bab 1 ni, masih di tahap intro..just mmbangkitkan persoalan sbelum kita mnyelusuri bab2 yg seterusnya...
so, korg smue kne r stay tuned ye dr semasa ke semasa...byk input yg masih blum disingkap lg...akhi akan berusaha utk brkongsi dgn korg smua... so nnt kan TENTANG CINTA bab 2 di entry seterusnya...


secara ringkasannya, bab ni membangkitkan persoalan ttg di mana Tuhan dlm cinta kita? apakah kita hanya menerima Tuhan secara rububiyah-Nya(mgakui DIA sbg Pencipta) tetapi menafikan sama ada sedar/xsdar ttg sifat uluhiyyah-Nya (DIA sbg Pengatur dan fokus pgabdian diri seluruh kecintaan..?) so..sama2 r kita selami persoalan tersebut dr 1 bab ke bab yg laen... stay tuned ok.... =)


Monday, November 29, 2010

...Sudah melalui suatu yg senang, terpalit pula suatu yag Sukar... (-_-)

sudah menjadi lumrah pusingan hidup sebagai manusia...
kejap kita di atas... kejap kita di bawah...
kejap kita senang... kejap kita susah...
kita kita sihat... kejap kita sakit...
kejap kita diperlukan...  kejap kita memerlukan...

urm... bukan kuasa kita utk menentukan ini semua...
apa yg berlaku sudah ditentukan oleh ALLAH S.W.T..
ALLAH memberikan kita kesenangan, kesihatan, keperluan, semata-mata utk menguji hambaNYA sama ada
mereka bersyukur atau tidak...
ALLAH menimpakan kita kesusahan, kesakitan semata-mata utk menguji hambaNYa sama ada mereka
bersabaran dan beringat atau tidak...

Panjang betui mukhadimah aq hari... tanpa disangka apa yg aq mukhadimahkan tu sebenarnya perkara2 yg aq alami beberapa hari ni... Al-maklumlah tekanan exam.. mcm2 boleh berlaku n berubah... nk dijadikan cerita >>>

pada hari sabtu yg lepas, aq amat bernasib baik sebb menghadapi satu paper yg agak mudah iaitu paper KKG2023.... Alhamdulillah, aq senang hati pd hari tersebut sbb dpt jwb semua soalan dgn baik dan tenang jerk... tambahan pulak, utk subjek tu aq x prepare ape2 pun... nk study malaz gler... so..blew dpt jwb punye r gumbira n bangga... hahhaa... teruk betui aq... 

ha.....gumbira punya gumbira xsedaq yg hari isnin, kami pelajar BNK kne hadapi exm psikologi Abnormal plak... aha... terkapai-kapai nk pulun semua jenis disorder.... sampai aq pun dh disorder r... pada awalnnya, aq n kwn2 mnyangka bhw soalan utk paper tu just 30soalan objktf n 10 soalan struktur... ha... amik ko, blew di hari kejadian, ktorg mmpu tersenyum je apabila soalan yg diberikan adalah 60soalan objktf dan ada soalan esei... peh.... gampang sey... bg aq, aq xde masalah utk soalan objektif, tp yg mnjadi masalah pd aq adalah soalan esei.... dh r, markah die byk, dlm kpale otak aq xde 1 pun yg mnjangkakan soalan mcm tu bley kuar... mmg terkezut n tertekan gler r... walau mcmnpun, aq pun juga kpale otak aq hingga r pada suatu saat aq jd stuck sbb migrain sudah mai... perit glew otak aq... sejak kena migrain tu tumpuan aq hilang sudah, n dh xleh nk brfikir... sejak tu aq asyik urut kpale, urut mate, n duduk pun dh xmenentu... kjap terjongket, kejap melunjur... mmg xboleh tahan dgn kesakitan yg dihadapi... sehingga r abes exam...

abes je exam... aq n kwn2 meninggalkan bilik exm dgn segera n byk keluhan yg dikeluarkan... aq pun xleh nk kate ape dh...mmg dh tension n pening tahap gaban r... sampai makan pun xabes... selalu klu makan aq org yg 1st abes dulu... kali ni, aq org terakhir mengalah utk abeskan mknn.. sbb kepeningan yg aq rase teramatlah sgt..sehingga mnyekat selera mkn n rase mcm nk muntah je... 

lepas mkn ktorg balik kolej... sampai je kolej, aq bergegas cari tilam.. n terbongkang sebentar... peh...mmg sakit gler beb kne migrain nih... mcm nk pecah pale otak aq nih... actually aq ni xleh tension2 n kurg tido... klu x, nnt aq senang kne migrain... sbb tu aq skrg ni, cube nk jd org yg cool je... xmao marah2, xmao pk sgt perkara2 yg lepas... 

urm... dh azan dh tu... aq nk ke surou sat... nnt2 aq smbung balik r ye...huhuhu

Saturday, November 27, 2010

CukuP InDaH...

video

                                                                    Best gak lagu nih... =)

Friday, November 26, 2010

SaLaHkaH BeRciNta...???


Bercinta sebenarnya tidak SALAH, kerana ia adalah fitrah tabi'e yg ALLAH kurniakan kpd setiap manusia.
ingin CINTA dan DICINTAI adalah naluri setiap manusia.

Jiwa manusia memerlukan cinta seperti JASAD perlukan MAKANAN. Oleh kerana cinta adalah fitrah, maka tentulah tidak salah utk merasai dan menikmatinya.

Jika salah, mengapa Tuhan mengurniakan rasa cinta???
ALLAH Maha Mengetahui, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dikurniakn-Nya rasa cinta pasti ada maksud dan tujuan.

     Namun ALLAH tidak mengurniakan Cinta secara bebas atau begitu sahaja.
ALLAH juga telah mencipta PERATURAN CINTA demi menjaga kemurniannya.
Peraturan inilah yg sering atau kerap kali dilanggar oleh sekalian manusia ketika ini.

Rasa Cinta tidak salah tetapi, kesalahan selalu akan berlaku ketika menjalinkan hubungan cinta.
Di sinilah wujudnya CINTA TERLARANG (cinta yg menafikan prinsip dan melanggar peraturan dari ALLAH).

Ketika itu, fitrah akan berubah menjadi fitnah..
Bila kehendak tabi'e tidak disalurkan atau diisi mengikut peraturan ALLAH, maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan.

Maka,
Gunakanlah cinta manusia utk beribadah
Gunakan cinta manusia utk mendapatkan cinta ALLAH
cintailah sesiapa pun jua, tetapi pastikan cinta itu lebih memudahkan kita mencintai ALLAH

Cinta antara lelaki dan wanita mestilah diniatkan kerana ALLAH
Bagaimana bercinta kerana ALLAH???
iaitu iringilah cinta itu dgn NIAT utk BERNIKAH SECARA SAH
kerana
pernikahan itu lebih memudahkan sesorang lelaki dan wanita menyempurnakan agamanya.

Sabda Rasulullah SAW :-
"Apabila seseorang itu berkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lagi separuh utk disempurnakannya"


                                                                                                             Tentang Cinta- Pahrol Mohd Juoi

Thursday, November 25, 2010

....hari ini, esoook, lusa n tulat...=> Kulat, buolat, kelat, ralat, ulat, selat...

Ambui...merepek sudah aku nih... al maklumlah minggu2 penangan exam... semua benda aku merepek dah...
hahahhahahahaa....

semalam sudah settle satu paper... KKA2013... memang hentam bin ketam, ketam bin tibai, tibai bin tembak, tembak bin ape lg ntah....?? korg sambung r sendiri... huuuuhuuhuu..

pada awalnya, aku menyangka bahawa, masa yg diperuntukkan utk menjawab adalah selama 2jam, so, aku goreng r part2 soalan yg aku boleh jawab n memberikan jawapan yg agak pjg n yg aku ingat... xsangka tibe2 dibabak minit ke-30 yg terakhir ketua pengawas tu khabaq... utk pelajar KKA2013, masa menjawab anda hanya tinggal lebih kurang  30minit... aku punye r terkezut... mne xnye... klu 2jam aku budget 1 soalan 30minit... so, time tu baru 1jam... maknenya aku baru siap 2soalan... ade 2soalan lg yg aku belum jawab...
setelah diberikan makluman tersebut, aku jadi gelabah... aku terus pulun wat soalan yg ke-3 namun xsempat habis  aku terus skip wat soalan no.1 bahagian A.... memang barai r aku hentam soalan no.1 tu.... tapi ade r isi2 yg aku yakin, aku bleh dapat mark kt ctu... yg malangnya, soalan no.3 r..... aku just sempat menyambung mengarang jawapan hingga interpretasi yg 1st... huk3... confirm2 6 7 markah hilang di ctu...huk3.
namun... benda dh jd nk wat macam mana kan??? so, leave it... wat muke happening je... huuuhu...

walau bagaimanapun, kelegaan dpt dirasai, al maklumlah, paper 1st yg boleh dikatakan sukar...ditambah pula carry mark yg rendah...so, mmg kne pulun abes r... hahhaa...

kini, kami pelajar BNK menanti paper yg seterusnya iaitu subjek KKG2023... di mana subjek ni agak barai yg melampau... yelah.. mne xnye... dgn lect yg agak ting tong... carry mark yg xtaw dpt berapa scara keseluruhan... n nota yg beliau bg ntah ape2.... nk jawab ape nih...????
kite tgk je r esok... soalan ape yg beliau kuarkan... kalau susah, aku bg gigit itu kertas... kalau senang aku bg goreng itu kertas wat udang goreng tempura bersalut paper KKG2023... bagaimanakah rasenye??? korg cube r sendiri!!!!! hahahhaa....

Wednesday, November 24, 2010

.....Semarak peperiksaan......

huuuhuuuuhuh.... hari ni adalah hari pertama budak2 BNK memulakan exam bg sem 3 nih... mcm2 ragam n style study r aq tgk... aq pun dh  mcm ape dh... study mcm xtentu arah... tapi masih ade mase rilex lg utk tulis2 blog yerk... hahahhaaa... tgh tension ni weh... klu bleh, lg cepat exm lg senang hati...

urm.... mcm2 care dh aq pulun utk exm nih... tp kemenangan dilihat byk didominasi oleh waktu tido.. mne xnye.. asal bace je mzt tetido.. asal tgk tulisan je confirm malap.. peh!!! jin ape yg ade dlm badan aq nih.... pelik aq... ade jin notta malap kot... hahahhaaak...

walau macamna pun, aq try nk wat yg trbaik...  mak aq asyik ingatkan aq je, blajaq betui2 n mak doakan kejayaan abg... huuhuuuuuhhu.. tanggungjawab berat tu....

so, aq di sini, berusaha sdaya yg mungkin utk melaksanakan tggungjawab tu... walaupun byk dugaan n halangan terutama godaan drp jin notta malap... aq mzt berusaha melawan... go go go akhi... yeah...!!! takbir!!!!!!

Sunday, November 21, 2010

Tips/Panduan Atasi Zina Hati...Kerinduan kpd kekasih, sering kali mbekaskan duka, penyakit mnyebabkan kelemahan hati.

Selagi dinamakan manusia, kita mempunyai perasaan suka mengasihi dan dikasihi. Memang adat kehidupan bahawa kasih cinta didahului dengan berasa rindu, namun jangan pula rindu berlebihan.
Kerinduan kepada kekasih, sering kali membekaskan duka, penyakit menyebabkan kelemahan hati.
Kita sebenarnya berperang dengan perasaan. Namun, seorang Muslim akan terasa nikmat jika dapat menjauhi keluhan, kesedihan dan kerinduan ini.
Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu.
Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi. Antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis."
Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran Al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud:
"Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih." (Surah Yusuf, ayat ke-24)

Berikut adalah beberapa tips yang ingin dikongsikan bersama :

Ikhlas kepada Allah.
Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati.
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan:
"Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.

Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah.
Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, berasakan Allah amat dekat mendengarkan rayuan.

Mengurus mata dan pandangan.
Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh.
Ibnu Qayyim menyatakan:
"Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya."

Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik.
Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.
 pringatan bt driku & drimu......

Thursday, November 11, 2010

minat + suka + sayang => CINTA





Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)

Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)

Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)

Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

( minat + suka + sayang =>  CINTA )

SEorang GAdis Itu....

Seorang gadis itu..
yang lembut fitrah tercipta,
halus kulit,manis tuturnya,
lentur hati,telus wajahnya,
setelus rasa membisik di jiwa,
di matanya cahaya,
dalamnya ada air sehangat cinta,
sejernih suka,sedalam duka,
ceritera hidupnya,
                                                                    
Seorang gadis itu..
hatinya penuh manja,
penuh cinta,
sayang semuanya,
cinta untuk diberi,
cinta untuk dirasai,
namun manjanya bukan untuk semua,
bukan lemah atau kelemahan dunia,
ia bisa kuat, bisa jadi tabah,
bisa ampuh menyokong pahlawan-pahlawan dunia,
begitu unik tercipta,
lembutnya bukan lemah,
tabahnya tak perlu pada jasad yang gagah,
buat Adam dialah Hawa,
tetap disini, dari indahnya jannah,
hatta ke medan dunia,
hingga kembali mengecap nikmatNya,

Seorang gadis itu..
bisa seteguh khadijah,
yang suci hatinya,
tabah dan tenang sikapnya,
teman ar-Rasul pengubat luka dan laranya,
bijaksana ia menyimpan ilmu,
si teman bicara dialah aisyah,
penyeri taman Rasulullah,
dialah hafsah penyimpan mashaf pertama kalamullah,

Seorang gadis itu..
bisa setabah maryam,
meski dicaci, meski dikeji,
itu hanya cerca manusia,
namun sucinya Allah memuji,
seperti Fatimah kudusnya,
meniti hidup seadanya,
puteri Rasulullah kesayangan ayahanda,
suaminya si panglima agama,
di belakangnya dialah pelita,
cahaya penerang segenap ruang rumahnya,
ummi tersayang cucunda Baginda,
bisa dia segagah nailah,
dengan dua tangan tegar melindung khalifah,
meski akhirnya bermandi darah,
meski akhirnya khalifah rebah,
syahid menyambut panggilan Allah,

Seorang gadis itu..
perlu ada yang membela,
agar ia terdidik jiwa,
agar ia terpelihara,
dengan kenal Rabbnya,
dengan cinta Rasulnya,
dengan yakin Deennya,
dengan teguh akidahnya,
dengan teguh cinta terutama,
Allah jua Rasulnya,
dalam ketaatan penuh setia,
pemelihara maruah dirinya, agama, keluarga dan ummahnya,
melenturnya perlu kasih sayang,
membentuknya perlu kebijaksanaan,
kesabaran dan kemaafan,
keyakinan dan penghargaan,
tanpa jemu dan tanpa bosan,
memimpin tangan menunjuk jalan,

Seorang gadis itu..
yang hidup di alaf ini,
gadis akhir zaman,
era hidup perlu berdikari,
dirinya terancam dek fitnah,
sucinya perlu tabah,
cintanya tak boleh berubah,
tak bisa terpadam dek helah,
dek keliru fikir jiwanya,
kerna dihambur ucapkata nista,
hanya kerna dunia memperdaya,
kerna seorang gadis itu,
yang hidup di zaman ini,
perlu teguh kakinya,
mantap iman mengunci jiwanya,
dari lemah dan kalah,
dalam pertarungan yang lama,
dari rebah dan salah,
dalam perjalanan mengenali Tuhannya,
dalam perjuangan menggapai cinta,
nikmat hakiki seorang hamba,
dari Tuhan yang menciptakan,
dari Tuhan yang menguniakan,

Seorang gadis itu..
anugerah istimewa kepada dunia,
seorang ummah, anak umi dan ayah,
muslimah yang solehah,
kelak menjadi ibu membentuk anak-anak ummah,
rumahnya taman ilmu,
taman budi dan ma’rifatullah,
seorang gadis itu semoga akan pulang,
dalam cinta dan dalam sayang,
redha dalam keredhaan,
Allah yang menentukan
seorang gadis itu dalam kabahagiaan,
moga ar-Rahman melindungi, merahmati, dan merestui,
perjalanan seorang gaadis itu,
menuju cintaNya yang abadi..