BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 12, 2010

TeNtAnG CiNtA - BaB 3



"Manusia akan bercinta lg si SYURGA- tempat pertama yg melahirkan cinta. Ketika itu fitrah akan menjadi anugerah" 

Ho3...indah sungguh bunyi ayat di atas ek...??  Ayat di atas adalah permulaan lembaran bg bab kita yg 
ke-3 yg secara ringkasnya menyenaraikan n mngulas 2 aspek penting dlm bercinta, iaitu :-

1st. Hendaklah cinta kita itu didasarkan kpd cinta ALLAH.
2nd. Pastikan semasa menjalinkan hubungan cinta tiada hukum ALLAH yg dilanggar.

HENDAKLAH CINTA KITA ITU DIDASARKAN KPD CINTA ALLAH


maksudnya, cinta yg kita berikan kpdnya semata-mata kerana mgharapkan keredhaan ALLAH. Cintailah sesiapa pun jua tetapi pastikan cinta itu lebih memudahkan kita mencintai ALLAH. Tegasnya, cinta antara lelaki n wanita mestilah diniatkan utk ALLAH. Bagaimana cinta kerana ALLAH???  caranya, ialah dgn niat utk bernikah scara sah kerana pernikahan itu lebih memudahkan lelaki atau wanita mnyempurnakan agamanya..

Sabda Rasulullah S.A.W :-
"Apabila seseorg itu brkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lg separuh utk disempurnakannya."

Oleh yg demikian, usahlah brcinta dgn niat sekadar utk suke2 n x serius. Jika  tidak jgnlah brcinta dahulu, tangguhkan... katakan pd diri "aku hanya tertarik atau minat" simpan dan pendam perasan itu dlm jiwa sedlm2nya..

Jgn brcinta kerana kasihan. jika brcinta kerana kasihan, kita akan merosakkan diri kita dan org yg kita kasihankan. Amat besar perbezaan antara cinta dgn kasihan. kita boleh kasihankan org yg kita cinta, ttapi kita x boleh cinta org yg kita kasihankan..

PASTIKAN SEMASA MENJALIN HUBUNGAN CINTA TIADA HUKUM ALLAH YG DILANGGAR


Contohnya :
- xde prgaulan bebas
- x ber2-2an di tmpat sunyi
- xde pendedahan aurat
- xde pngabaian perkara2 asas (solat,puasa dll)

Hubungan cinta juga jgn sampai terjerumus dlm perkara yg melalaikan dan merugikan. Masa dibazirkan. Air mata tergenang atas sebab2 murahan. Entahlah, buruk sgt kekadang melihat org brcinta ni... mereka x sedar org sekeliling.. mereka mcm berada di dunia mereka sendiri.

Yakinlah xde keindahan dgn melanggar peraturan Tuhan. Putus cinta, frust cinta yg begitu dominan dlm kehidupan  remaja adalah disebabkan racun2 cinta yg disangka baja. Kerana racun2 inilah byk cinta yg gagal.

Yakinlah Allah itu indah dan cinta pd keindahan. X mungkin Allah akan memusnahkan keindahan cinta yg diberikan-NYA dgn peraturan2 yg boleh mghakis keindahan cinta itu sendiri. Sebaliknya, dgn peraturan2 itulah keindahan cinta akan tetap terpelihara dan lebih terserlah.

Konklusinya, peganglah 2 aspek penting ini dlm brcinta. InsyaALLAH, cintamu akan diberkati n jika ditakdirkan cinta itu terus kekal n bersambung ke alam syurga. ketika itulah fitrah akn menjadi anugerah.... Cinta yg abadi hanya ada di syurga.... So, serapkan, amalkan, fikirkan, n nantikan..... =)

0 comments: