BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 1, 2011

TeNtAnG CiNtA - BaB 7



Hubaya Hubaya Cinta Pra Baligh

"Kalimah cinta yg diucapkan terlalu awal, pada usia yg terlalu muda, adalah cinta yg didorong oleh nafsu seks."

Sebenarnya, akil baligh merupakan detik masa seseorang telah dikira layak dan mampu melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangan-NYA. Itulah saat dosa dan pahala mula dikira dan dicatat oleh para malaikat. Dan sesungguhnya ia bukanlah suatu perkara yg remeh. Soal taat atau derhaka, pahala atau dosa, syurga atau neraka ini bukan soal remeh. Tetapi mereka yg menganggap keyakinan kpd Allah dan hari akhirat itu tidak berapa penting dlm hidup, maka akil baligh dilihat sebagai satu proses hidup yg biasa2 saja. Bila perkara tersebut tidak dipandang serius, maka apa ertinya akil baligh..???

Baligh secara bahasa membawa pengertian "sampai". Manakala, akil pula dtg dari kalimah "aqal" yg bermaksud akal atau fikiran. Maka dgn itu, akil baligh membawa maksud "kesampaian akal". Pada tahap ini, seseorg itu dikira sudah sampai atau mampu dari segi spiritual, mental dan fizikal utk mengamalkan perintah agama.

Hubungan akil baligh dan cinta... Bayangkan jika pada ketika itu cinta menjelma. maka rosaklah diri. Belum baligh sudah bercinta. belum matang sudah berkasih. Oleh itu kita dapati remaja yg tidak matang boleh membuang masa berjam-jam dgn berchatting, lepak, dan sebagainya... sedangkan sepatutnya mereka perlu mengulang kaji pelajaran, menambah ilmu, menangguk pengalaman dan sebagainya...

Hanya remaja yg matang tahu tanggungjawabnya dgn Alah, ibu bapa, dan diri sendiri. Jadi jika ingin bercinta, tanyalah pd diri sendiri dahulu... sudah balighkah aq? maksudnya, bukan baligh dari segi biologi dan fisiologi saja, tetapi baligh dari segi pemikiran, jiwa dan perasaan. Sudah matangkah aq? Layakkah aq mencintai manusia jika dgn Pencintanya pun aq belum kenal apalagi hendak mencintaiNYA.


Secara analoginya, bagaimana gerangan kalau kita memasuki sebuah rumah, lalu kita kagumi kerusinya, puji mejanya dan perhiasannya, sedangkan "tuan rumah" tidak kita sapa dan bersalaman dgnnya? alangkah mentah dan hijaunya kita, if berkelakuan seperti itu...







Bagaimana jua cinta itu,
ia seperti tumbuh-tumbuhan,
tanpa dipupuk ia akan layu...

0 comments: